SZLAKIEM KONIA ARABSKIEGO Z MŁODZIEŻĄ KLAS WETERYNARYJNYCH ZS NR 1 IM. JĘDRZEJA ŚNIADECKIEGO W EŁKU

W poniedziałek, 5 grudnia wraz z młodzieżą klas o profilu technik weterynarii Zespołu Szkół nr 1 im. Jędrzeja Śniadeckiego w Ełku wyruszyliśmy w jednodniową podróż „szlakiem konia arabskiego”. Pomysłodawcą wyjazdu był współpracujący z LGD dr inż. Maciej Grzechnik oraz Dyrekcja szkoły.

Dzień wypełniony był ciekawymi atrakcjami. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od spaceru z przewodnikiem po skansenie i Muzeum Rolnictwa im. Księdza Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu. W pierwszej kolejności mogliśmy zobaczyć nowoczesny obiekt z ponad stu eksponatami „Maszyny parowe i ciągniki rolnicze”. Potem udaliśmy się do Muzeum Weterynarii przedstawiającego sposoby ludowego lecznictwa zwierząt z liczną kolekcją narzędzi lekarsko-weterynaryjnych. Zwiedziliśmy także ekspozycję „Transport wiejski” z zabytkowymi powozami konnymi i pojazdami zaprzęgowymi z XIX i XX w. oraz pawilon wystawowy „Początki mechanizacji i rolnictwa”. Na końcu udaliśmy się do Dworu Myśliwskiego z bogatą wystawą pisanek wielkanocnych.

Około południa dotarliśmy do Stadniny Koni w Janowie Podlaskim – miejsca, które zna każdy miłośnik zwierząt z Polski, cenionego także na arenie międzynarodowej. Pani Katarzyna, nasz przewodnik, zaprezentowała nam ciekawą historię i burzliwe dzieje hodowli koni arabskich. Po spacerze przez padok, z którego mogliśmy podziwiać piękne konie, poprzez stajnie prywatne i park z cmentarzem wypełnionym głazami z tabliczkami imion koni zasłużonych dla stadniny, przeszliśmy do Stajni Czołowej, zaprojektowanej przez słynnego architekta Henryka Marconiego. Kolejnym odwiedzanym miejscem była Hala Ujeżdżeniowa, w której co roku odbywa się najsłynniejsza i najbardziej prestiżowa aukcja koni arabskich. W stadninie organizowane są także zawody, konkursy oraz imprezy jeździeckie. Jej zwiedzanie było dla nas niesamowitym spacerem, pełnym ciekawostek i historii z możliwością zobaczenia cennych zabytków.

Ostatnim przystankiem planu podróży był Zamek w Janowie Podlaskim. Malowniczo położny w sercu Parku Krajobrazowego Podlaski Przełom Bugu Zamek, sięga swoją historią XV wieku. W obecnej chwili znajduje się tam czterogwiazdkowe centrum konferencyjno-wypoczynkowe. Stworzenie tak wyjątkowej przestrzeni, w której historia łączy się z nowoczesnością oraz niepowtarzalnego klimatu zabytkowego miejsca, było z pewnością wielkim wyzwaniem dla inwestorów. Tutaj zjeżdżają hodowcy koni z całego świata, ponieważ Stadnina znajduje się zaledwie 2 km od terenu Zamku.

Wyjazd, który sami uczniowie nazwali „Śniadecki na koniu”, zorganizowany został w ramach aktywizowania i integracji młodzieży. Podczas wyjazdu jako LGD mogliśmy przedstawić założenia inicjatywy LEADER oraz zaprezentować Stowarzyszenie jako organizację wspierającą ciekawe inicjatywy.

Dziękujemy Dyrekcji Zespołu Szkół nr 1 im. Jędrzeja Śniadeckiego w Ełku za możliwość wzięcia udziału w projekcie i owocną współpracę. Podróże kształcą!